Logo Bike Totaal ondernemer Wij houden van fietsen Menu

Fietsen in de winter

Lekker fietsen!

In de winter kunt u met wat kleine aanpassingen gewoon doorfietsen. Niet alleen is het heel gezond om lekker buiten door te trainen, ook kunt u genieten van al het moois dat de natuur u in dit seizoen brengt. De plassen die u moet ontwijken, een laagstaande zon en een lucht die alle kleuren aanneemt bij een prachtige zonsondergang. Uiteraard kan ook die regenbui naar beneden komen, maar met de juiste voorbereidingen kunt u ontspannen en veilig op pad. Wilt u toch liever binnen trainen? Ook daarvoor zijn genoeg mogelijkheden. De winter is geen excuus meer om niet te fietsen.

Juiste fietsonderdelen en het juiste onderhoud

Wanneer u buiten zult gaan trainen zijn natte omstandigheden onvoorkomelijk. Wij raden de wielrenner niet aan door te rijden op slicks, dit zal met gladheid zeker zorgen voor een mooie glijpartij. Voor een betere grip raden we u aan om een halve bar lucht uit uw banden te laten lopen. Ook kunt u, wanneer mogelijk, kiezen voor een iets bredere band. Zo zult u ook in de winter prettig door kunnen fietsen. 

Goede winterbanden voor uw stadsfiets zijn essentieel voor een comfortabele rit bij gladheid. Winterbanden hebben een goed profiel die overtollig water afvoert. Het rubber van de banden is een stuk zachter, waardoor de band meer op de weg plakt en daarmee meer grip heeft.

Zorg dat u na het fietsen altijd uw fiets goed afspoelt met de juiste reiniger. Pekel is zeer schadelijk voor uw fiets en de draaiende onderdelen. Let daarom goed op het afspoelen en afdrogen. 

Juiste kleding  

Op vrijwel alle weersomstandigheden kunt u zich kleden. Door 3 lagen kleding te dragen profiteert u van de vochtregulerende werking van de sportkleding. Uw huid blijft droog en u behoudt de ideale lichaamstemperatuur, waardoor u optimaal kunt presteren. Elke laag is een belangrijke schakel in het 3-lagen systeem en het principe werkt het hele jaar door, ook in de winter. Daarnaast heeft u, afhankelijk van het weer, misschien wel een goede fietsbril of regenkleding nodig voor een prettige rit. U draagt een fietsbril niet alleen in de zomer, tegen de zon, maar u kiest de juiste glazen voor de juiste weersomstandigheden. Daarnaast is het natuurlijk aan te raden speciale sokken te dragen van warm, ademend en vochtregulerend materiaal.

Laag 1: onderkleding: Dit is de basislaag die het transpiratievocht van de huid wegtrekt en naar de buitenkant van de onderkleding afvoert. Daar verdampt het of wordt het doorgegeven aan de volgende laag. Voor een optimale werking is het noodzakelijk dat de onderkleding aansluit op het lichaam.

Laag 2: fietsshirt/fietsbroek: De tweede laag, een fietsshirt en fietsbroek, zorgt voor isolatie en warmte. Daarnaast geeft het transpiratievocht en overtollige warmte door aan de volgende laag of aan de buitenlucht. Als de temperatuur daalt, zorgt deze laag ervoor dat uw lichaamswarmte behouden blijft. In de winter is het dus aan te raden een goed shirt te kiezen met lange mouwen voor extra warmte.

Laag 3: Fietsjack: De laatste laag, een fietsjack, beschermt tegen invloeden van buitenaf, zoals wind, regen en kou. Tegelijkertijd voert het transpiratievocht en overtollige warmte uit de onderste lagen af.

Toch binnen trainen

Ondanks alle voorbereidingen en goede bedoelingen kan het altijd zijn dat u niet in staat bent om buiten te (blijven) trainen. Strooizout zou bijvoorbeeld een goede reden kunnen zijn, dit kan uw fiets beschadigen en is slecht voor de draaiende onderdelen. Wilt u liever niet buiten trainen, dan zijn er diverse opties om toch uw conditie op peil te houden.

Spinning

Wanneer u wel door wilt fietsen en uw conditie op peil wilt houden of verbeteren is het mogelijk de sportschool in te duiken en mee te doen met de spinningclass. Spinning is een zeer goed alternatief op buiten trainen. U zult uzelf een uurtje flink in het zweet werken onder leiding van een instructeur. De eerste paar minuten zult u vooral bezig zijn met opwarmen, daar u vervolgens hard zult moeten werken tijdens een zware intervaltraining. Uiteindelijk zult u een korte cool-down doen.  Zorg wel altijd voor de juiste begeleiding om blessures te voorkomen. Voor het beste resultaat en een goede analyse kunt u gebruik maken van een hartslagmeter.

Fietstrainers

Wanneer u specifieke doelen heeft of gewoon lekker thuis wilt trainen kunt u kiezen voor een fietstrainer. U plaatst uw eigen fiets gemakkelijk in de standaard en zo kunt u direct starten met de oefening.  U heeft dan de volledige vrijheid om op uw eigen tijden, tempo en niveau te trainen en, afhankelijk van het type trainer kunt u virtuele wedstrijden rijden of bestaande runs rijden. 

Bekijk hier ons assortiment fietstrainers

Fietstrainers zijn uitermate geschikt om uw conditie op peil te houden en helemaal fit het winterseizoen uit te komen. De weerstand past u gemakkelijk met de hand aan, door middel van een hendel.

Wanneer u in voorbereiding bent voor een grote tour, bijvoorbeeld de Alpe d’HuZes, dan kunt u het beste kiezen voor een krachtige trainer die geschikt is voor beklimmingen. Wilt u uw balans trainen, dan kunt u gaan voor een roltrainer. Fietstrainers zijn geschikt voor zowel racefietsen en mountainbikes met een wielmaat van 26 inch t/m 29 inch.

Al met al is er eigenlijk geen excuus meer om niet te fietsen in de winter. Kies de training die bij u past en waar u zich prettig bij voelt. Zo haalt u het meeste plezier uit de training en zult u in de zomer weer gemotiveerd naar buiten gaan. Wilt u graag meer weten over fietstrainers? Kom langs in een van onze winkels voor het juiste advies op maat.

 

Tips voor de binnentraining

In hartje winter is het een slim idee om uw conditie op peil te houden door binnen te gaan fietsen. Dit heeft veel voordelen: geen last van verkeerslichten, niet weersafhankelijk, geen lekke banden en geen uren kwijt aan het schoonmaken van de fiets. Wij hebben een aantal tips voor u verzameld om het binnen fietsen leuk te houden voor u (en uw buren!)
  • Binnen heeft u geen rijwind en daardoor ook geen directe koeling. Het is met fietsen binnen dus extra belangrijk om goed te drinken. U kunt een ventilator op uw bovenlijf en hoofd richten voor wat extra koeling.
  • Als u de buren te vriend wilt houden dan kunt u het beste een mat onder uw trainer en fiets leggen. Deze mat werkt in de eerste instantie geluiddempend, maar vangt ook transpiratievocht op.
  • Als u langer dan 30 minuten binnen aan het fietsen bent, kan het al snel wat saai en eentonig worden. Als u de trainer voor de televisie of laptop zet dan kunt u zich daar op concentreren. Voor u het weet is er weer 10 km voorbij!
  • Met een abonnement op Zwift of Kinomapper en met een smart fietstrainer kunt u in uw eigen huis de strijd virtueel aangaan met fietsers over de hele wereld! In combinatie met een laptop of tablet simuleert het programma een levensechte fietsroute. Deze kan u zelfs samen met vrienden van tourclub rijden.
  • Zorg voor voldoende afwisseling in het trainingsschema. U kunt bijvoorbeeld variëren in hartslag, trapfrequentie of houding, maar ook met het soort training. Heuvel (of zelfs berg) training, interval of krachttraining zijn allemaal leuke soorten training waarvan u de resultaten kunt gaan vergelijken na een paar maanden.

Op de hoogte blijven van nieuws, aanbiedingen en tips?

Inschrijven voor nieuwsbrief

Bike Totaal Leenders is beoordeeld met een 9.0 uit 10 op basis van 812 beoordelingen

Sluiten Inloggen